måndag 22 oktober 2007

The revenge of the Cyclist

På vägen hem idag märkte jag en obehaglig sida hos mig själv. Jag brukar susa fram på min cykel längs med cykelvägarna i Mariehamn, rätt så nöjd med mitt eget trafikvett. Cyklar jag på gatorna visar jag alltid snällt med armen vartåt jag tänker svänga och igår inhandlade jag både bak- och framlykta till cykeln. Så långt finemang alltså. Problemet framkommer när fotgängare tar sig friheten att röra sig på cykelbanan. Då plingar jag inte, nehej. Jag cyklar förbi dem i snabb fart på vänster sida för att sen göra en snäv kurva tillbaka till högersida just framför dem. Som för att visa hur otroligt bråttom jag har och hur otroligt mycket i vägen de är. Och som för att visa att jag bara måste få hålla mig på höger sida hela tiden. Detta har inte hänt bara en gång. Fråga mig inte varför. Har jag verkligen så bråttom? Nej. Är det jätte trångt på cykelvägen? Nej. Är jag en idiot? Ja.

Inga kommentarer: